Få opp øynene For da kan du se selv!

20 dødssynder
Oppdatert 9 mai 2001

Hvis du vil bli kvitt de besøkende på sidene dine, bør du legge inn så mange som mulig av disse krydderne.


Av og til kan det være nyttig å vise informasjon i et lite vindu som dukker opp i det du klikker på en kobling. Problemet er at mange ikke klarer å beherske seg, så i løpet av få minutter har du mange ti-talls vinduer åpne, og mister fullstendig oversikten. Noen av disse vinduene er helt motbydelige, fordi du nesten ikke får lukket dem før det åpner seg enda flere. (Og noen av dem inneholder stoff du ikke vil at mora di skal se!) La deg ikke lokke til å legge inn reklame-linker på sidene dine som åpner nye reklame-vinduer hvert tiende sekund. (Gjør du det kommer webrechaunene og gir sidene dine desperantens kyss!)

Løsning: Sørg ihvertfall for en innebygget mulighet for å lukke småvinduene.

"Frames ble oppfunnet av Beelsebub selv, bare for å plage alle skikkelige web-brukere" sier Karl Hodge i web-magasinet .net. Raseriet bunner i endeløse rekker av elendig kodete frames, hvor du enten skroller frem og tilbake sidelengs for å få med de siste ordene på hver linje, eller ikke får lov til å skrolle fordi det er koblet ut i koden. Hvis du i tillegg råker ut for manglende "target"-tager så alle lenkede sider dukker opp innenfor de underligste rammer på siden, da har du bedt om å få bli sentrum i din egen flamme-krig.

Løsning: Test frames på alle tenkelige oppløsninger og bruk target="_blank" eller "_top" for koblinger til eksterne web-sider.

Det er såå kjempekult med java som snurrer og bretter og vrenger og vrir og reflekterer seg i vann! Og tenk at jeg klarer å vise for all verden at jeg kan "låne" denne koden jeg også! For ikke å si glitrende Flash som to tredjedeler av web-brukerne må laste ned en diger plug-in for å få se! Men toppen av hemningsløs selvnytelse er å få syntetisk sekkepipelyd ut at høyttalerne, og oppleve at det kommer en ny låt for hver side på web-stedet! ÆÆÆÆÆÆ!

Løsning: Bruk avansert kode til viktige oppgaver, og ikke til å imponere verken deg selv eller andre.

World Wide Wait trenger din hjelp; noen må sørge for at kommende bredbåndsløsninger går like tregt som dagens knirkete modemer! Glem at gif og jpg kan komprimeres til brøkdeler av størrelsen; hold deg til oppløsninger 300dpi eller helst 1200dpi; det er sikkert bare tøys at en skjerm ikke viser mer enn 72dpi uansett! Fyll sidene dine med gigantiske bilder og grenseløse mengder effekter; da er du sikker på at all tilgjengelig nedlastingshastighet brukes til å demonstrere din udugelighet.

Løsning: Har du hørt om funksjoner som "Save for web"? Krymp bildene dine til du kan se forskjell. Det skal faktisk ganske mye til!

Sidene dine er ferdige, lenkene er på plass og alt er fantastisk og tilgjengelig der ute på webben. Pust ut og glem sidene! Hvem bryr seg vel om at alle lenkene har sluttet å fungere, eller at de fantastiske nyhetene du forteller om begynner å nærme seg pensjonsalderen? Når katalogen din er trykket så gjør du ikke mer med den, gør du vel? At stabelen med gamle kataloger ikke lenger ligger i en krok på lageret men ute på nettet så alle kundene kan se hvor akterutseilt bedriften din er, det er da ikke ditt problem?

Løsning: Oppdater eller dø!

Undersøkelser viser at folk ikke klarer/orker lese websider som fyller mer enn et par skjermer. Ikke la det ta fra deg lysten til å lage endeløse oppramsinger som tar en evighet å laste ned. At disse ekle leserne foretrekker omtrent det som får plass på en enkelt A4-side skal ikke bekymre deg. Og du må for all del ikke gi folk noen mulighet til å navigere seg videre fra verken topp eller bunn av sidene!

Løsning: Del sidene som er beregnet for skjerm, og lag en ekstra side for utskrift; gjerne uten menyer og annonser!

En gang i nettets steinalder gjorde Netscape det mulig å fliselegge bakgrunnen på en side med små bilder. Utført på riktig måte oppstår det psykedeliske mønstere som sammen med matchende farger på skriften gjør det umulig å lese noe som helst. Desverre har dette gått av moten, men du behøver vel ikke være slave av andres luner?

Løsning: Jobb med bakgrunnsbildene så skjøtene (høyre/venstre og oppe/nede) blir usynlige, og la det viktigste på siden få tiltrekke seg oppmerksomheten. (Teksten for eksempel.)

At svart tekst på hvit bakgrunn er det best lesbare skal ikke hindre deg i å prøve ut fargekombinasjoner som beviser din frihet og kreativitet. Schvart bakgrunn er kult, men med hvit tekst er det mye kjedeligere å se på enn med lilla for eksempel. Gul bakgrunn med hvit tekst sikrer at ingen klarer å lese noe som helst. Og hvis du vil hindre folk i å skrive ut sidene dine skal du bevisst bruke helt lyse farger på all tekst.

Løsning: Bruk sunn fornuft når du setter sammen farger. Velg deg noen som kan gå igjen på hele webstedet, og vurder særlig lesbarheten. Vil du at siden skal ha skrikende farger, så må du jo bare bruke dem, men vit hva du gjør!

Det finnes mennesker (du er selvsagt ikke en av dem) som ikke gidder å kode en side i HTML eller lære seg et redigeringsprogram. I stedet lager de web-siden i et bildeprogram og legger den ut som en stor bildefil! Og hvor lang tid tar det å laste ned den da, tror du?

Løsning: Gå hjem og gjør leksa di! Og skam deg!

Tabeller er redningen for de fleste web-designere. Inntil Netscape også klarer å vise CSS stilark på vedtatt måte, trenges det en teknikk for å plassere elementene på en side med et forutsigbart resultat. Men lag ikke tabellene for omfattende; - hele tabellen må lastes ned før den kan vises i nettleseren. Avanserte tabeller med flere innebygde tabeller og masse elementer av alle slag ser lekkert ut; dersom noen bare gidder å vente på at de dukker opp en gang.....

Løsning: Del opp tabellene i mindre stykker, så viser nettleseren dem etterhvert som de lastes ned.

Snart kan enhver applikasjon lagre filene sine i HTML-format. Eller i hvert fall noe som ligner. For det er mye ræl som presenteres som HTML-kode fra de forskjellige programmene. Spesialfunksjoner som ikke finnes på leserne er en ting; noe annet er at de fleste blåser oppstørrelsen på filene med masse unødvendig kode. Det er ikke en tilfeldighet at Dreamweawer 4 leveres med en funksjon for å rydde opp i filer laget av Microsoft Word og Frontpage. Verktøy er verktøy og ikke dill. ;-}

Løsning: Bruk programmer som er laget for HTML-redigering, og som forholder seg til vedtatte standarder. Eneste unntaket er Notepad i Windows og Simple Text på Mac. Og lær deg nok HTML til å se forskjell på rot og ryddig kode.


Informasjonsdesign bør være et fremmedord hvis du skal drive de besøkende til det fulkommne vanvidd. Ikke la deg hindre av at det finnes gjennomprøvde modeller for presentasjon av informasjon som gjør tankene lette å følge. Og noe så meningsløst som å planlegge innholdet og koblingene på web-stedet før du begynner må du holde deg for god til. Drømmen er et web-sted hvor alle filer har vilkårlige navn, og er lagret i ett og samme dokumentregister. Da har du sikret at det blir umulig å oppdatere web-stedet i det hele tatt, hvis da noen skulle være interessert i det?

Løsning: Sorter innholdet i kategorier, og lag undermapper hvor du samler dem. Lag egne mapper for bildefiler, og bestem deg for et gjennomført system for filnavn. Og sørg for at den samme strukturen avspeiler seg i navigeringen.

Hvorfor skal de som besøker web-sidene forstå noe av hvor de befinner seg eller hvordan de skal finne det de ønsker? Det er du som er kongen, og som vokter over skattene du har lagt ut på sidene dine. Lag gjerne koblinger, men varier så mye som mulig så ingen kjenner seg igjen fra side til side. Prakteksemplet er sidene til Real Networks. Prøv å finne gratisutgaven av Real Player på mindre enn fem hopp! Les og lær!

Løsning: Lag menyer og navigeringsikoner som du gjennomfører på hele web-stedet ditt. Og sørg for at det går an å klikke seg fram til hoveddelene fra alle sidene på stedet. Blir det mange sider og deler, kan du lage et kart; en side hvor du lister opp alle sidene med lenker til alle sammen.

Det er ikke lett å bestemme seg for hvilken design du skal bruke på web-stedet ditt. Hvorfor ikke prøve alle du liker? Smaken er som baken/noen liker mora andre dattera; det betyr jo at alle kommer til å finne sider de liker utseendet på! - Og at alle kommer til å finne mange sider de hater... - hvis de gidder å se på mer enn et par før de finner noe annet å gjøre.

Løsning: Bestem deg for en stil og hold den gjennom hele stedet. Hvis du vet at du kommer til å ombestemme deg etter en tid kan du bruke malsider (templates) eller lære å bruke Kaskadende Stilark (CSS). Dermed er det enklere å forandre utseendet på alle sidene på en gang!

Dreamweaverkurset er gjennomført, og Flash-oppgavene vakte åtgaum. Den første ordentige jobben skal vise alle at du er verdensmester i kode-hakking. Alt du kan skal være med, for her skal sjefen og kompisene imponeres! Ikke la deg forstyrre av de ekle kundene som insisterer på å koble seg opp med modem, og som ikke har like kjapp og ny maskin som deg. Øs på med effekter, og lag for all del en diger splash-screen uten muligheter for å komme seg utenom. At firmaet går dukken gjør da ikke deg noe, så lenge du har fått betalt for jobben? Vi trenger flere i samme divisjon som boo.com!

Løsning: Ras fra deg imponator-lysten på skolen og på dine egne hjemmesider. Bedrifter på nettet er mer opptatt av å kommunisere med kundene sine enn av å la dem beundre fasaden. Finner ikke kundene frem i butikken, legger de heller ikke igjen noen penger der. Enkelhet og effektivitet er tingen!

"Hei, dette er hjemmesidene til Jubal Tubalskogen. Jeg er mange år, og liker det meste. Mine hobbyer er undervanns peddigfletting og å samle på brukte fyrstikker." Menneskeheten venter i spenning på hvilke inspirerende meldinger du kommer til å presentere på de neste sidene. Selvfølgelig må alle fortellinger begynne et sted, men er det nødvendig å brette ut sitt hjelpeløse liv for bokstavelg talt hele verden? Hvis du ikke har noe interessant å fortelle, får du heller bytte ut sidene dine med en offentlig beklagelse over ditt miserable liv.

Løsning: De aller, aller fleste har noe som fyller dem med lidenskap eller glede. Uansett hvor sært det virker, finnes det tusenvis der ute i kyberspace som deler den pasjonen. Husk at det du brenner for, tenner andre!

Gule menn med spader og skiltet "Under kontruksjon" forteller at her råder det en total mangel på innsikt i hva internett er. Et web-sted blir aldri ferdig! Og hvis du tror det er ferdig, da er det ferdig da! (Det er bare døde ting som ikke forandrer seg.) Fortell heller hva som kommer, så folk får lyst til å stikke innom en gang til! Ikke vær redd for å legge ut halvferdige steder, sørg bare for at det ikke er koblinger til de sidene som ikke er lagt ut ennå.

Løsning: La det skje noe på sidene dine, minst en gang i uka. Mest moro for deg, mer interessant for kundene/de besøkende.

Det er ikkke lett å skrivve ritkig, selv om de fleste trykkleif er ganske åpplagte. Og ja, det stopper den kreative flyten å måtte tenke på rettskrivningen stadig vekk. Og det språkrøret som Språkrådet driver med gjør at det ikke er så lett å vite hva som er offentlig riktig norsk. Legger du til de latterlige forslagene fra den finsk-produserte norske ordlisten i Lilleblauts Words, så får du et glitrende utgangspunkt for å skrive akkurat det du gidder. Ikke bry deg om at det er og blir det fremste kjennetegnet på en ammmatør (med tre m'er) at du ikke kan skrive riktig.

Løsning: Bruk ordretteprogrammene, men stol ikke på Words norske ordliste. Den fatter ikke at vi har mange sammensatte ord på norsk, så dagens språkblemmer ofte blir at for mange ord skrives som to. Men bruk gjerne de engelske grammatikk- og retteprogrammene som følger med programmet hvis du ikke har engelsk som morsmål.

Et ikon er bokstavelig talt et bilde som representerer en handling eller en gjenstand. Skal du vise at du ikke skjønner bæra av det du driver med, skal du bare lage noen fete knapper med mouseover-effekter i Photoshop. Hvordan de ser ut eller hva de gjør spiller ingen rolle, for ingen kommer til å skjønne noe av det allikevel!

Løsning: Standardknapper og symboler har blitt standard fordi de er enkle å forstå. Bruk gjerne kreativiteten til å gjøre dem visuelt spennende uten å gjøre dem kryptiske.

Reversed engineering er en utbredt teknikk på internett. Finner du en side du liker, laster du den ned og åpner den i et program hvor du kan studere kodingen i fred og ro så du kan lage noe som ligner. Så lang alt vel. Men du kan også klare å klippe og lime både applets, scripts og knapper fra andres sider uten at det er spesielt synlig at du har knabbet det. Hvorfor skal du svette med vrange sider når andre har gjort det for deg? Og så slipper du å kjøpe dyre designprogram som Dreamweaver og GoLive!

Løsning: La deg gjerne inspirere og imponere av andres arbeid, men skal du kopiere noe må du sørge for at opphavspersonen får lønn for strevet. Neste gang stjeler noen ditt arbeid, og blir fete på din bekostning!

HTML er laget for å kunne vises på mange plattformer og i mange oppløsninger. Derfor er det fenomenalt å lage en side som bare kan sees i en størrelse, eller bare i en nettleser. Tenk så mange kunder du kan skremme bort fra en oppdragsgiver ved å bruke særkode som bare kan vises i spesialløsninger! Ikke bry deg om at andre fikser å lage sider for alle browsere, det er ikke sikkert at oppdragsgiverene dine vet det!

Løsning: Selv om IE snart har 90% av nettlesermarkedet er det mulig å få ting til å se pent ut i både Netscape og Opera. Kreativitet er nemlig først og fremst hardt arbeid!

- Hater du ikke folk som ikke kan telle til 20!


webmaster@seselv.no